;

Senin, 27 Desember 2010

Pelatih Malaysia Remehkan Kemampuan Timnas Indonesia

Kejayaan Malaysia menumpaskan Indonesia 3-0 pada pertandingan final leg pertama Piala AFF Suzuki 2010 di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi membuktikan Malaysia mempunyai kelebihan untuk menjuarai piala tersebut.

Kantor Berita Malaysia, Bernama hari ini, Senin (27/12/2010) melansir sejumlah pandangan pelatih asal Malaysia mengenai kans Malaysia merebut tahta juara. Mereka sependapat bahwa skuad Harimau Malaya lebih berpeluang menggapai juara yang telah lama, 14 tahun dinantikan sejak 1996.

Berikut beberapa pendapat pelatih asal Malaysia mengenai kans Malaysia menjuarai supremasi sepak bola ASEAN tersebut.

Pelatih Kelantan, B. Sathianathan berpendapat kemenangan 3-0 telah menjadi indikasi bahwa skuad Malaysia sebagai juara Piala AFF Suzuki 2010. Ditegaskannya, tidak ada alasan untuk tim besutan Rajagopal takluk ditangan Indonesia saat laga penentuan di Jakarta, Rabu (29/12/2010) pekan ini.

"Saya rasa gembira kerana kehadiran pemain dari pasukan Kelantan, Norsharul Idlan Talaha telah sedikit sebanyak membantu skuad kebangsaan. Namun bukan hanya pemain dari pasukan Kelantan yang menyumbang kepada kejayaan tersebut sebaliknya ianya adalah hasil sumbangan daripada semua pemain dari skuad kebangsaan," katanya.

Sathianathan mengungkapkan “Pasukan Indonesia tidak mempunyai kelebihan seperti yang dimiliki skuad Malaysia, kerana hingga kini belum ada pasukan yang mampu menumpaskan barisan pertahanan skuad Malaysia”.

"Pada mulanya kita sangka pasukan kebangsaan Indonesia adalah pasukan yang kuat tetapi sebaliknya. Saya yakin dengan pencapaian semasa Malaysia dan mampu tumpaskan Indonesia walaupun bermain di Jakarta," tegasnya yakin.

Sementara itu, hal senada juga diutarakan pelatih Negeri Sembilan, Wan Jamak Wan Hassan. Dikatakannya, dia dapat melihat tiga kekuatan tim Malaysia, yaitu di barisan pemain pertahanan yang mantap, kesungguhan setiap pemain, dan kerjasama pemain yang bermain secara tim (kolektif), tidak seperti pasukan Indonesia yang lebih bermain secara individu.

"Saya dapat rasakan bahawa skuad negara tidak mempunyai banyak halangan untuk menang, namun suka saya ingatkan kepada pemain kebangsaan agar tidak takut dengan aksi fanatik penyokong Indonesia dan bermain seperti biasa," katanya.

Kemudian Pengurus Pasukan Pahang, Zainal Abidin Hassan juga mengemukakan bahwa sebagai bekas pemain yang merasakan atmosfer pertandingan, dirinya bangga dengan hasil cemerlang skuad bimbingan K. Rajagobal.

Dia berharap pemain Malaysia mampu mengembalikan keunggulan sepakbola negari jiran.

"Kejayaan menumpaskan Indonesia semalam menunjukan bahawa skuad kebangsaan semakin mantap dan mampu mencipta kejayaan dari satu tahap dan apa yang diharapkan mereka akan terus berusaha tanpa putus asa untuk kembalikan maruah bola sepak negara," katanya.

Zainal Abidin turut menasihati pemain supaya berwaspada dengan tim lawan (Indonesia) yang kini ketinggalan 0-3, karena menurutnya, tim Garuda akan bermain seperti orang yang kehausan untuk mencari kemenangan.

"Nasihat saya kepada pemain beraksilah sebagai satu pasukan yang padu dan bermainlah seperti biasa walaupun terpaksa berdepan dengan tekanan ribuan penyokong Indonesia di Jarkata pada Rabu ini," katanya.

Sumber : tribunnews.com

Artikel Menarik Lainnya: